Despre Lautari si Muzica lautareasca – Nicolae Filimon

Am gasit o cronica a scriitorului Nicolae Filimon (1819-1865). Daca nu va aminti cine este Nicolae Filimon, poate va amintiti de romanul Ciocoii vechi si noi. Nicolae Filimon este considerat si primul critic muzical roman.

Taraf

In articolul pe care l-am gasit cercetand paginile internetului in cautare de informatii despre muzica lautareasca, Nicolae Filimon vorbeste despre originea lautarilor si despre muzica lautareasca. In opinia sa, muzica bisericeasca a stat la baza crearii baladelor si cantecelor lautaresti. Aceasta parte a muzicii este numita muzica profana, pentru ca este “necesarie pentru delectarea societatii”.

Nicolae Filimon observa si accentele orientale ce dominau muzica vremii. Influentele orientale au aparut in momentul domnirii fanariote, cand la curtile domnesti erau adusi cantareti otomani. Acestia promovau muzica din marile orase orientale. Astfel lautarii romani au inceput sa preia ritmurile orientale, intorcand spatele influentelor europene si muzicii bisericesti.

Tot in aceasta cronica muzicala sunt prezentate instrumentele folosite de lautarii vremii: vioara, cobza, naiul si violoncelul. Criticul Nicolae Filimon vorbeste si de folosirea unor instrumente muzicale europene pentru transformarea bandelor lautaresti in orchestre. Insa tot Nicolae Filimon propune lasarea bandelor lautaresti sa se organizeze dupa bunul plac, ci nu crearea de orchestre care s-ar adresa doar celor bogati.

2 thoughts on “Despre Lautari si Muzica lautareasca – Nicolae Filimon”

  1. De la sat la curţile domneşti şi de la sat la oraş. Sunt două etape distincte în muzica lăutăreasca, vechiul şi noul. În momentu’ în care muzica lăutărească de la sat a ajuns în mahalalele oraşelor, s-a schimbat … căpătând atitudinea de rigoare, expunând viaţa din cârciumi sau iubirile ascunse într-un stil care şocheză pe cei neiniţiaţi şi asta pentru că în genu’ ăsta de muzică se simte nevoia de a fi vulgar ca metodă de expunere a frustrărilor de orice natură ar fi .

  2. nimic nu este vulgar in muzica lautareasca.nu este expusa decat simplitatea si profunzimea omului nativ,care prin cantec incearca sa-si faca auzite framantarile si simtirile sufletului sau, de cele mai multe ori ,nepercepute si neintelese de cei ce se cred cultivati si rafinati.o astfel de muzica nu poate fi simtita decat de cei cu sufletul curat si sensibil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *